zondag 31 januari 2016

25 kilo kwijt - ik ga ze niet zoeken

Op 5 september 2014 stond ik op de weegschaal en voor de tweede keer in mijn leven had ik mijn hoogste gewicht bereikt, namelijk 88,7 kilo. Bij een lengte van 1,58 is dat natuurlijk veel te zwaar. Mijn BMI was 35,7 en volgens de site van het Voedingscentrum heb je dan ernstig overgewicht (obesitas).

We waren net terug van twee weken vakantie op de camping en hadden best wel te veel gegeten, maar niet alleen deze vakantie, maar het hele campingseizoen. Op 1 april was ik 6,2 kilo lichter.
Dus zoals elk jaar na de grote vakantie ben ik begonnen met lijnen. Ik ging minder eten en minder snoepen. Af en toe ging ik naar de sportschool.

Al jaren ga ik elke week een keer op de weegschaal staan en hier heb ik een overzicht van gemaakt in Excel.
Ik ben dit overzicht eens gaan bestuderen en zag een terugkerend patroon. Elk jaar na de camping begon ik vol goede moed en het afvallen ging dan best wel goed..Tot de decembermaand kwam, met Sinterklaas, mijn verjaardag, Kerstmis en Oud-en-Nieuw. Die maand ging ik dan helemaal los met eten en in januari kon ik weer opnieuw beginnen om die kilo's kwijt te raken. Tot op 1 april het campingseizoen weer begon en langzaam de kilo's er weer aankwamen. Op de camping eet je vaak wat makkelijker, even een patatje halen, even een pizza in de oven en met mooi weer barbecueën met alle lekkere sausjes.
Als ik ging lijnen dat ben ik streng voor mezelf en kan dan ook een hoop afslaan, maar als ik vakantie heb of met de feestdagen dan gaan de remmen los. Het is dus alles of niets bij mij. In het verleden ben ik vaker 10 of 15 kilo afgevallen, maar die zaten er vaak binnen een jaar weer aan.

Dit keer in september 2014 was ik echt klaar met al die kilo's die ik meedroeg en klaar met dat gejojo. Ik heb geen schoonheidsideaal, maar ik wilde wel gezonder zijn.
Ook dit keer was ik best wel streng voor mezelf, maar ik stond mezelf af en toe ook wel wat lekkers toe. Ik maakte de afweging of ik het eten de calorieën waard vond. Toen de decembermaand kwam, werd ik wel wat zwaarder, maar dat was er met een week weer vanaf. Ik was natuurlijk trots op mezelf. Op 29 januari 2015 meldde ik trots op Facebook dat ik 10 kilo was afgevallen.

Half februari 2015 gingen we een weekje op vakantie naar Duitsland en ik mocht van mezelf lekker gaan genieten en alles eten wat ik wilde. Ik sloeg dus weer helemaal door. We hadden snoepjes opgevangen bij de carnavalsoptocht en die heb ik allemaal opgegeten, zelfs snoepjes die ik eigenlijk helemaal niet lekker vond. Verder haalden we koekjes, chips en chocolade in huis. En bij het avondeten zat ook wel eens een patatje.
Na de vakantie was ik 1,1 kilo zwaarder en had daar nog wel vrede mee, maar de week erop kwam daar nog eens 8 ons bij. Dat had ik helemaal niet verwacht en baalde zwaar. Toen nam ik het besluit me nooit meer zo te laten gaan.
Drie weken later zat ik gelukkig weer onder mijn gewicht van voor die vakantie. Ik stopte toen wel met de sportschool, dat kon ik door drukte even niet opbrengen.

Ik heb een abonnement op de Flair en las regelmatig over Mieke Kosters en haar manier van afvallen. In maart 2015 besloot ik het eerste boek van haar te bestellen. Het geheim van slanke mensen beschrijft een methode waarin je ontdekt hoe je de regie op je eetgedrag pakt: Alles mag! Alleen je wilt niet langer te veel eten. Jij kiest bewust voor afvallen en slank(er) blijven!
Ik merkte dat ik al een hoop van Miekes manier toepaste, bijvoorbeeld als we naar de snackbar gingen dan maakte ik de keuze: of een patatje samen delen met iemand en dan een snackje nemen of alleen een patatje. Als er getrakteerd werd, nam ik het alleen als ik er heel veel trek in had en niet omdat men vond dat ik het moest nemen. Als ik wel wat te veel had gegeten, dan compenseerde ik dat door op andere momenten iets minder te nemen.
Toch heeft het boek mij wel meer geleerd, over het verschil tussen slank en dik denken bijvoorbeeld. Bij dik denken vind je jezelf zielig, bij slank denken maak je zelf de keuze.

Het campingseizoen begon weer en wij zeggen dan altijd dat we 26 weekenden vakantie hebben. Maar deze "vakanties" zou ik me niet laten gaan. Op 10 juni 2015 was ik 15 kilo afgevallen en voelde me echt geweldig. Al mijn kleren waren te groot, dus ik moest wel op zoek naar nieuwe kleding. Dit was nooit leuk, want ik had een "raar lijf" en niks zat lekker. Maar dit keer was het anders en zomerkleding is ook wel leuk. In deze periode gingen de mensen het ook echt zien en bijna dagelijks kreeg ik de vraag of ik was afgevallen. Ook kreeg ik vaak de vraag of ik een andere bril had en zag men niet dat mijn gezicht smaller was hihi. Maar het gaf natuurlijk wel een enorme kik!!

Nadat ik 15 kilo was afgevallen was ik op zich wel tevreden, maar ik had nog een BMI van 29,5. Tussen 25 en 30 heb je volgens de BMI-index overgewicht. Ook al voelde ik me slanker, ik was nog niet tevreden en bleef op mijn eten letten.

In juni hadden we een weekje vakantie en het lukte dit keer om af te vallen in de vakantie. Waar in het verleden de kilo's eraan kwamen, viel ik zelfs in de vakantie af. Dat was ongekend en ik ging gewoon door.
Ook nu hadden we laatste twee weken van augustus onze grote vakantie. Mijn weegmoment voor de vakantie gaf aan dat ik 1,5 kilo verwijderd was van de 20 kilo. Zou ik het halen???? Ja dus, zelfs in de vakantie met barbecueën en ander lekker eten is het me gelukt om af te vallen. Precies een jaar nadat ik begon met op mijn eten te letten was ik 20 kilo afgevallen.

Eigenlijk vond ik het wel mooi zo. 20 kilo afgevallen, wat een prestatie!!! Dit was me nog niet eerder gelukt. Mensen in mijn omgeving zeiden ook dat ik moest stoppen met afvallen, want ik kreeg zo'n ingevallen gezicht.
Maar ik heb mijn levensstijl inmiddels zo aangepast dat ik niet meer over lijnen kan praten. Ik kan ook niet opeens meer gaan eten en ga "gewoon" verder. Ik geniet van alles wat ik eet en ga bijna wekelijks een keer uit eten. Ik kijk daar zo naar uit, dat ik op andere momenten er rekening mee hou en makkelijk lekkernijen kan weerstaan. Omdat ik weet wanneer ik wat lekkers "krijg" heb ik eigenlijk geen vreetbuien meer. En als het wel een keer gebeurt dan leg ik me daar makkelijk bij neer en de volgende dag heb ik de regie weer. Dat is echt een groot verschil met vroeger. Ik heb ook wel een aantal regels voor mezelf, ik schep bijvoorbeeld nooit een tweede keer op. Soms kijk ik op mijn bord en denk "is dit alles?" en als je het dan op hebt zit je bomvol. Ook neem ik thuis in principe geen toetje. Ik dronk eigenlijk nooit koffie, maar kijk nu uit naar mijn koffie verkeerd; één op mijn werk en één 's avonds thuis. Een koekje neem ik niet, mijn koffie is al mijn traktatie. Dat er een hoop melk in zit, boeit me niet. Soms eet ik bewust iets minder en mag dan, als ik echt trek krijg, nog wat nemen en vaak hoeft dat dan niet. En als het wel nodig is voel ik me niet schuldig.

Begin december 2015 was ik op 3 ons na 25 kilo afgevallen. Door de feestdagen kwam ik wel wat aan, maar ik raakte niet in paniek. Precies een jaar nadat ik de 10 kilo-mijlpaal haalde, op 29 januari 2016 gaf de weegschaal 63,4 kilo aan en dat betekent 25,3 kilo lichter dan 5 september 2014. Mijn BMI is nu 25,2, normaal gewicht zitten tussen 18,5 en 25. Ik kan wel zeggen dat ik nu een stuk gezonder ben.
Door mijn nieuwe levensstijl val ik nog steeds een beetje af en weet ik nog niet wat mijn stabiele gewicht gaat worden. Ik denk wel dat ik als ik wat ouder wordt er wel wat kilootjes bij zullen komen, maar ik weet wel dat ik nooit meer mijn hoogste gewicht ga halen. Ik heb de regie over mijn eetgedrag en zal dat niet gauw loslaten!!!
Wat mijn lichtste gewicht gaat worden weet ik dus niet, maar ik kan me niet herinneren ooit zo licht te zijn geweest dus dat is dan sowieso een record!!!


Ik heb bovenstaand verhaal voornamelijk voor mezelf opgeschreven, maar vind het natuurlijk niet erg als jij het leest.

Liefs, Helen



5 opmerkingen:

  1. Hoi lieverd ik vind het echt heel knap wat je bereikt hebt. Ik ben super trots op je. Echt toppie joppie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Claudje, nog ff en dan kan jij jouw succesverhaal posten 😉

      Verwijderen
  2. Ik vind het super goed van je. Gefeliciteerd met dit resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Tineke, leuk dat je op mijn blog kijkt. Ik heb normaal niet zo veel bezoekers, maar ik vind het gewoon leuk om zelf af en toe terug te kijken.

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd. Ik ben ook zo verbaasd hoe makkelijk het eigenlijk gaat.

    BeantwoordenVerwijderen